Purkrabství hradu Klenová
Vernisáž: 14. 6. 2025 v 16:00
15. 6. – 17. 8. 2025
kurátorka: Jolana Havelková
Na výstavě s názvem Sytý, sýr, syrový autorka propojuje několik rovin tématu a médií – fotografií, fotogramů, akvarelů, objektů a videa. Prostřednictvím těchto forem záznamu zkoumá vztah mezi jídlem jako hmotou a materiálem, nesoucím důležitý aspekt potravy. Reflektuje například stopy tvarů či struktur nejrůznějších potravin a výrobků. Na tyto práce lze s určitou nadsázkou nahlížet jako na archeologické otisky naší kultury, v níž je zakořeněná kolektivní paměť (československého) stravování.
Projekty Johany Střížkové často vycházejí ze všednosti, z pozorování každodenních situací a z vlastní zkušenosti (autorka mnoho let fotografovala potravinářské produkty pro časopisy a reklamní kampaně). Výrobci potravin či zpracovatelé se často předhánějí, aby potraviny byly barevně a tvarově nejpřitažlivější, chuťově nejvýraznější, případně sázejí na jejich množství místo kvality. Jejich vizualita a objem je často důležitější než jejich výživová hodnota. Umění prezentace potravin zastává zásadní roli v jejich prodeji.
Autorka se již dříve v některých svých souborech věnovala tématu jídla (Rychle stát, 2022; Totemy, 2018–2022), a stále tuto oblast zájmu rozvíjí. Ve své tvorbě se zamýšlí nad konzumem spojeným se stravováním, tematizuje tradice, odlišnosti ve vnímání návyků v průběhu času s ohledem na sociální a životní podmínky či možnosti. Zajímá ji udržitelnost, schopnost uspokojit potřeby současnosti bez znevýhodnění budoucích generací. Charakter, příprava jídla a jeho konzumace totiž vypovídá o dané společnosti víc, než si dokážeme představit. Jde nejen o společenskou událost, zážitek či stravovací návyky. Dokáže lidi spojovat či naopak – a to nejen u společného stolu. V multikulturním prostředí se pak odlišné principy v přípravě a konzumaci jídla zásadně promítají do zavedeného způsobu života.
Johana Střížková nahlíží na některá výše zmíněná témata s určitým humorem. Ve videu Město těsto (2022) je matérie (všudypřítomného) těsta, přetékajícího skrze otvory jakéhosi objektu, doprovázena autorčiným (téměř meditativním) hlasem. Do keramických objektů, které připomínají jakési stojany na pečivo, autorka umístila reálné housky a rohlíky. Některá díla mají přitom křehkou, minimalistickou estetiku (fotografie maleb vodou na papíře). A právě tento princip tvorby (vytříbenost formy, experiment, nadsázka) posouvá náměty jejích děl do roviny, které mohou vyvolávat celou škálu intepretací.
CV:
Johana Střížková (1984) vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze (v ateliérech Miloše Šejna, Veroniky Bromové a Jiřího Příhody). Strávila semestrální stáž na Cooper Union School of Art v New Yorku a v roce 2013 absolvovala rezidenční program v rámci nadace FONCA v Mexico City. V roce 2016 byla nominována na Cenu Jindřicha Chalupeckého. Pracuje s různými médii, jako je fotografie, video, objekt, instalace, performance. Svou tvorbu představila zejména v českých nezávislých galeriích a institucích. Žije a pracuje v Praze.
www.johanastrizkova.cz
![]() |