Zbyněk Baladrán, Když John Wyatt sestavil svůj spřádací stroj...

Zbyněk Baladrán,  Když John Wyatt sestavil svůj spřádací stroj...
03.10.2018

DÍLO MĚSÍCE ZE SBÍREK GKK
ŘÍJEN 2018

INSTALACE, 64 ČERNOBÍLÝCH FOTOGRAFIÍ, ZÁVITOVÉ TYČE, KLIPSY, 250 X 250 CM

F 216

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 „Zajímá mě přítomnost a budoucnost, obojí příčně vychází z minulosti. Zajímá mě, co jsme, a bez pochopení toho, co jsme byli, to je velmi těžké. Ve svých pracích se snažím přinést určité návody, jak sledovat historii. Věřím, že umění má moc pohnout člověkem, jako samozřejmě i jiné věci, ale umění je na to zaměřeno primárně. Je to návod, jak se dívat na svět, který je možné sdílet…“

 

Zbyněk Baladrán patří k nejznámějším českým konceptuálním a multimediálním umělcům s mezinárodním přesahem.. Byl násobně nominován na Cenu Jindřicha Chalupeckého a v roce 2004 zastupoval Českou republiku na Manifestu v San Sebastianu.

Nejprve vystudoval teorii a dějiny umění na Karlově univerzitě a tento fundus je zřejmý během jeho pozdějších studií na pražské Akademii. Sleduje projevy individuální a kolektivní paměti ve vzájemných souvislostech. Jeho základními vyjadřovacími médii se staly fotografie a video, které často zapojuje do uměleckých děl, majících povahu někdy až kovandovsky banálního objektu. Jindy prcuje na principu koláže, nebo i také své práce řetězí a nechává tak vzniknout nový umělecký celek.

 

Když John Wyatt sestavil svůj spřádací stroj a zahájil tak průmyslovou revoluci 18. století, neupřesnil, že stroj měl pohánět osel. A přesto stroj spouštěl opravdu osel.

Název díla je převzat z Marxova Kapitálu, a lze jej číst jako karikaturu technologie „osvobozující“ člověka od zotročující práce.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ZBYNĚK BALADRÁN

16. 4. 1973 v Praze

vizuální umělec, kurátor, architekt výstav a spoluzakladatel galerie Tranzitdisplay

 

STUDIUM

1992-1997 Filosofická fakulta UK Praha, obor dějin umění

1997-2003 AVU Praha, ateliéry Jiřího Davida, Vladimíra Skrepla a Veroniky Bromové

 

CENY

2004,2005,2007,2008 Finalista Cena Jindřicha Chalupeckého

2014 Cena Osobnost roku za nejvýznamnější umělecký počin

2017 Laureát ceny pro umělce nad 35 let pro rok 2018

 

ZASTOUPENÍ

Národní galerie v Praze

Moravská galerie v Brně
Galerie hl. m. Prahy

Muzeum umění v Olomouci
Galerie Benedikta Rejta Louny
Západočeská galerie v Plzni
Galerie Klatovy/Klenová
Galerie výtvarného umění v Ostravě

a další