DÍLO MĚSÍCE ZE SBÍREK GKK
BŘEZEN 2020
akryl, plátno, 110 x 150 cm
neznačeno
O – 780
Narozen 1. 8. 1966 v Ústí nad Labem
Studia:
1982 – 1986 Střední uměleckoprůmyslová škola v Jablonci nad Nisou
1986 – 1990 Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně
v Ústí nad Labem
1990 – 1993 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (prof. Adéla Matasová)
1993 – 1997 Akademie výtvarných umění v Praze (prof. Jiří David, prof. Miloš Šejn)
2010 Vysoká škola uměleckoprůmyslová – Jiří Černický se stal vedoucím ateliéru malby
Samostatné výstavy (výběr)
1998 Akademie výtvarných umění, Berlín
1999 Galerie hlavního města Prahy
2000 Czech Front Gallery, Los Angeles
2001 M. Kraljevič Gallery, Zagreb
2002 Noname Gallery, Rotterdam
Galerie Jiří Švestka, Praha
2003 Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava
2005 Vivid centre for Media Arts, Birmingham
2006 Galerie Die Aktualität des Schönen, Liberec
Galerie Steinek, Vídeň
2007 Galerie Futura, Praha
Galleria Traghetto, Benátky
2008 Space Gallery, Cleveland
Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem
2009 Galerie Josefa Sudka, Praha
2010 Galerie Václava Špály, Praha
Muzeum jednygo obiektu, Toruň
2014 DSC Gallery, Praha
2015 Adam Gallery, Brno
Galerie Plato, Ostrava
2016 Galerie Rudolfinum, Praha
Ceny:
1996 Sorosova cena, Praha
1998 Cena Jindřicha Chalupeckého, Praha
2007 October Salon Award, Bělehrad
Jiří Černický patří k nejvýraznějším osobnostem českého umění generace nastupující v devadesátých letech. Pro jeho projev je příznačné, že překračuje hranice různých tvůrčích oblastí. Pohybuje se především mezi performancí, instalací, objektem a obrazem. Ke všem těmto výrazovým prostředkům přistupuje originálním způsobem. Nejde mu jen o formu, s ní souzní také mnohdy společensko kritický obsah, který reaguje na určité události či situace vznikající v současném světě. V jeho tvorbě se tedy prostupují rozmanité způsoby vyjádření a přístupy ke skutečnosti. Přesné ovládání technických metod se doplňuje se smyslem pro vyváženou kompozici a také s hravostí a řemeslnou zručností. Inspiruje ho svět kolem nás, ať už jde o naše prostředí nebo politický vývoj, který se nás může týkat přímo i nepřímo. Zajímají ho také zlomové události, které přinášejí poznání, mění myšlení lidí a pohled na možnosti naší civilizace i celý vesmír. V jeho obrazech se projevuje nezvyklý způsob uvažování, promítá se do nich vztah mezi vnitřkem a vnějškem věcí, smysl pro ironii i vyjádření absurdity, jak k tomu nejenom podle názvu dochází i v obraze nazvaném Bubliny v majonéze (1996).