Jiří Balcar, Bez názvu, závěr 50. let 20. století

Jiří Balcar, Bez názvu, závěr 50. let 20. století
28.01.2025

DÍLO MĚSÍCE ZE SBÍREK GKK
ÚNOR 2025

Akvarel na papíře, 20 x 29 cm

Zakoupeno – inventární číslo K 1156

Narodil se 26. srpna 1929 v Kolíně a zemřel 28. srpna 1968 v Praze. Byl malíř,  kreslíř, grafik, typograf a ilustrátor. Proslavil se tvorbou filmových plakátů a knižních obálek, ale velmi ceněná je i jeho volná tvorba.  Po maturitě na kolínském gymnáziu v roce 1948 byl přijat na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze a současně na Filozofickou fakultu Karlovy univerzity , kterou však po roce studia opustil, aby se mohl naplno věnovat umění.  Studia ukončil v roce 1953 v ateliéru profesora Františka Muziky. Jeho poetika byla v raném období výrazně formována válečnou generací . Názorově ho ovlivnil existencialismus a neorealismus. Hlavními tématy jeho díla byl člověk a jeho postavení a role ve společnosti. V padesátých letech začal do svých obrazů, kreseb i grafik začleňovat typografické prvky, což se stalo pro jeho tvorbu typickým.  Působil jako redaktor časopisu Květen, měsíčníku dávajícího příležitost mladým autorům.  Byla to pro něj  jedinečná příležitost, jak se dostat do kontaktu s mladými progresivními i staršími a zkušenějšími umělci a zároveň se dostat do povědomí veřejnosti.  Balcarova o něco pozdější tvorba navazuje na civilismus Skupiny 42 (Hlavně na Františka Grosse a Františka Hudečka) a formálně vychází z expresionismu. Na konci 50. let výrazně redukoval tvary a přiklonil se k abstrakci. Osobitým způsobem přetvořil impulzy vycházející z lettrismu a informelu. V roce 1964 se zásluhou stipendijního pobytu ve Spojených státech amerických znovu začal zabývat figurací a přiblížil se pop artu, jehož kořeny však byly odlišné od umělecké  tvorby v demokratických zemí.  Do jeho projevu se totiž přirozeně promítala zcela jiná zkušenost spojená s  kritikou totalitních systémů, ať už byla jejich podstata jakákoliv.  Soustavně se věnoval také užité grafice. Jeho moderní civilní koncepce knižních obálek s využitím šablonového písma na dlouho ovlivnila českou knižní grafiku. Stal se autorem řady působivých filmových plakátů, jejichž rukopis se na první pohled pozná.  Jiří Balcar zemřel při tragické autonehodě v Praze několik dní po přepadení Československa vojsky Sovětského svazu a Varšavské smlouvy. Galerie Klatovy Klenová zakoupila od umělcovy dcery soubor několika kreseb a grafických listů, do kterého patří i akvarel zobrazující městský život s jeho živým ruchem.