Ivan Pinkava, Lůžko II., 2008

Ivan Pinkava, Lůžko II., 2008
17.10.2019

DÍLO MĚSÍCE ZE SBÍREK GKK
ŘÍJEN 2019

FOTOGRAFIE, PAPÍR S EMULZÍ, 50 x 60 CM

F–197

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Smrtelnost, dusivá uzavřenost, konec – a naděje. Temné světlo, nalézání očistné krásy, zrození nové skutečnosti, hry, neustálé obrozování. Podivný koloběh se zdá být statický a neměnný. Nekonečný pokus o vymanění se z tohoto koloběhu odstředivou silou. Erós jako smrt. Smrt jako erós. Počátek skrze noc se zdá být samozřejmý, iniciace je vědomá. Zkušenost světla.

Ivan Pinkava, 2010

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ivan Pinkava, v oblasti fotografie persona, svým významem daleko do světa překračující české hranice, se narodil v roce 1961 v Náchodě, jako vpečeťující kraj dětství však považuje Šluknovsko. V roce 1986 absolvoval na FAMU obor Umělecká fotografie. Brzy po absolutoriu vystavuje v zahraničí (Velká Británie USA, Izrael, Mexiko atd.). Pracuje formou klasické fotografie na střední formát negativu, vyvolávaný na barytovém papíře. K donedávna výlučně černobílé fotografii v poslední době přibyly také barevné fotografické kompozice, černobílou ale rozhodně neopouští.

 

O Ivanu Pinkavovi je téměř zatěžko mluvit jako o fotografovi. Jako by to byl malíř, jen místo štětce – fotoaparát, jímž „maluje“ své v podstatě klasické obrazy. Pracuje s modelem, práci předcházejí poznámky. Vychází z tradiční západní ikonografie, vypůjčuje si gesta z klasických děl (např. Leonardův Jan Křtitel, mladý Caravaggiův Bakchus), zpřítomňuje, či znovu vyzdvihuje či reinterpretuje mýty.

Lidské tváře a nahé postavy překračují portrét konkrétní osoby k existenciálním obsahům a zátiší představuje klidný pandán k akcentu nahé figury a svojí tichou řečí znovu hovoří o pomíjivosti, provázející lidskou tělesnost. Opozita kráčejí na obrazech nikoli jako buď a nebo, nýbrž  ruku v ruce. Pevné - křehké, trvající - smrtelné, krásné – ošklivé, Eros – Thanatos, skepse – naděje, temnota - světlo. Úběžníkem krása.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

IVAN PINKAVA

1961 Náchod

STUDIUM

1981-1986 FAMU, obor umělecká fotografie

1977 – 1981 Střední průmyslová škola grafická, Hellichova, Praha

Spoluzakladatel Pražského domu fotografie v roce 1989

 

ZASTOUPENÍ VE SBÍRKÁCH

Bibliothèque nationale de France, Paříž

Gernsheim Collection, Austin, Texas

Victoria and Albert Museum, Londýn

Kinsey Institute Art Collection, Bloomington

Maison européenne de la photographie, Paříž

Musée de l’Élysée, Lausanne

Museum of Fine Arts of Houston

Museum of Photographic Arts, San Diego

The Dali Photo Museum, Dali, China

Sbírka PPF, Praha

Muzeum umění Olomouc

Uměleckoprůmyslové museum v Praze

Moravská galerie v Brně

Galerie Klatovy / Klenová

Líbil se vám článek? Šiřte nás dále!