Ivan Kafka, Zdvojení, 1291 / 1995, 1995

Ivan Kafka, Zdvojení, 1291 / 1995, 1995
31.05.2021

DÍLO MĚSÍCE ZE SBÍREK GKK
ČERVEN 2021

tuš, tužka, pastel papír, 50 x 70 cm

fotografie, 43 x 30,8 cm

značeno vlevo nahoře Ivan Kafka

K 1023

 

Narodil se 29. února 1952 v Praze

Studoval v letech 1967 – 1971 na Střední odborné škole výtvarné v Praze

Stipendia:

1990 – The Pollock – Krasner Foundation, New York

V roce 1990 vyučoval na Mezinárodní letní akademii výtvarného umění v Salcburku

V roce 1994 vystavoval na na 22. bienále v Sao Paulu

V roce 1997 reprezentoval Českou republiku  na 47. ročníku Bienále v Benátkách

Od roku 1997  je členem Akademie der Künste v Berlíně

Od roku 1987 byl členem uměleckého seskupení 12 / 15, Pozdě, ale přece

 

Ivan Kafka patří k nejoriginálnějším českým umělcům současnosti. Prosadil se především svými instalacemi v otevřeném prostoru, v nichž dokázal dát nový význam a estetický smysl předmětům a materiálům, které jsou součástí každodenního života nebo historie, ale běžně se s nimi setkáváme ve zcela odlišných souvislostech.  Některé uskutečnil v různých variantách a na různých místech, pro která řešení upravil. Začínal v sedmdesátých letech instalacemi v přírodě, v nichž různými způsoby vymezoval prostor a využíval k tomu rozmanité prvky (kámen, proutí, duralové trubky, …). Zúčastňoval se  neoficiálních akcí osmdesátých let, z nichž některé byly brzy po otevření tehdejšími úřady zakázány (Přesložení, 1982, pražská Stromovka, Zavěšení, 1983, chmelnice v Mutějovicích, Zaplnění, 1990, Staré Město Praha). Některé projekty se mu podařilo uskutečnit v několika zemích a jejich podobu přizpůsoboval danému prostředí. K nim patří Prostor volnosti a skleslosti (1975 - 1994), v němž uplatnil větrné rukávce užívané meteorology. 

            Ve Výstraze z radosti (1992) s nadsázkou využil tři tisíce dopravních kuželů, které získaly nový smysl ve svém estetickém a poetickém působení.  Někdy uplatnil lehkou ironii, například v Proměně českých pytlíků v pytlíky EU (2007, 2008, Galerie Futura, Praha), složené z bílých, červených, modrých a žlutých mikrotenových pytlíků naplněných „autorským dechem“.  Zdvojení  1291 / 1995, bylo vytvořené z betonových jehlanů – vojenských zátarasů, postavených do konfrontace s hradbami hradu Klenová (1995), takže se tu až absurdně propojily dvě rozdílné epochy. K dalším dílům, v nichž Kafka porovnává současnost s minulostí, patří Přítomná minulost, minulá přítomnost (1991 - 1992), v níž z různých institucí z Čech a Slovenska zapůjčil historické vrhací kamenné koule a umístil je do historického prostředí (Štátna galéria v Banské Bystrici, Barbakan, 1992)

            V instalaci nazvané Vymezení(1981 – 2000), kterou nejdříve připravil pro rozsáhlou  akci Malostranské dvorky, umístil do mezer v dlažbě Jánského vršku deset tisíc na bílo natřených špejlí. Pak ji jako Totéž v bleděmodrém (1990) opakoval ještě v zahradě městského muzea v Regensburgu a znovu pod názvem Totéž v bledězeleném v Künstlerhofu v Buchu u Berlína (2000). Myšlenku některých instalací rozvinul na stejném místě a ve stejném ročním období, ale v několika následujících letech (Lesní koberec pro náhodného houbaře, 1986 - 1993). Jiné instalace naznačily souvislost mezi různými místy (Skutečnost a sen, 1990, Rakousko a Německo). Takřka všechny instalace Ivana Kafky byly jen dočasné, takže z celoživotního díla ve většině případů zůstávají jen kresby a fotografie.

            Má za sebou kolem sta realizací, vystavoval a realizoval své práce v řadě zemí celého světa (Polsko, Finsko, Německo, Rakousko, Itálie, Holandsko, Francie, Belgie, Švýcarsko, Řecko, Anglie, Chorvatsko, Litva, Maďarsko, Švédsko, Španělsko, Lucembursko, Brazílie, Japonsko, Rusko, Spojené státy americké). Jeho tvorba je však naštěstí podrobně zaznamenaná v česko - německé a česko - anglické monografii, jejíž koncepci připravili Ivan Kafka a Jiří Machalický a kterou vydal Art D – Grafický ateliér Černý, Praha v roce 2009.

            Galerie Klatovy / Klenová vlastní celkem čtyři Kafkovy kresby s fotografiemi instalací, které jsou publikované v katalogu Všemi směry, mapujícím české i slovenské umění 90. let ze sbírek instituce.