DÍLO MĚSÍCE ZE SBÍREK GKK
ZÁŘÍ 2021
koláž, papír, 19 x 16,3 cm
zakoupeno v roce 2016
K 1048i
Narodil se 11.7. 1931 v Praze,
zemřel 15. září 2010 v Sumrakově
V letech 1948 – 1949 studoval na Pokračovací škole pro kamenosochaře v Prostějově
V letech 1949 – 1953 studoval na pražské Akademii výtvarných umění v Praze v sochařském ateliéru prof. Jana Laudy
Mezi léty 1989 – 1996 byl vedoucím sochařského ateliéru na Akademii výtvarných umění v Praze
Samostatné výstavy
1963
Krajský projektový ústav, Praha
1966 – 1967
Galerie na Karlově náměstí, Praha
1971
Galerie Benedikta Rejta, Louny
1986
Atrium, Praha (s Pavlem Nešlehou)
1988
Lidový dům, Praha
( s Jiřím Sozanským)
1991
Dům U Kamenného zvonu
Galerie hlavního města Prahy, Praha
Mánes, Praha
1994
Dům umění, Ostrava
1995
Galerie MK, Rožnov pod Radhoštěm
1999
Galerie Václava Špály, Praha
2000
Oblastní galerie, Liberec
2002
Galéria Komart, Bratislava
2003
Galerie Pecka, Praha
2004
Galerie výtvarného umění, Cheb
2005
Galerie Benedikta Rejta, Louny
Galerie Montanelli, Praha
Státní hrad a zámek, Jindřichův Hradec
2007
Klub Galerie v kapli. Bruntál
2008
Topičův salón, Praha
2013
Sbírka moderního a současného umění
Veletržní palác
Národní galerie Praha ve spolupráci s Galerií Zdeněk Sklenář
Umělecký vývoj Huga Demartiniho nebyl jednoduchý ani přímočarý. Už v raném věku projevil nevšední talent, když dokonale zvládl klasickou kresbu i sochařské modelování. Na přelomu padesátých a šedesátých let opustil realistický projev a výrazně obohatil mezinárodní proud informelu sérií Červených reliéfů. Již tehdy však směřoval od struktury k přísnému řádu, který v jeho tvorbě definitivně převládl před polovinou šedesátých let. Do pravidelné geometrické sítě umísťoval různě seříznuté tvary koulí. Jejich chromovaný povrch zrcadlil okolní prostředí včetně diváků, kteří se tak stali součástí sochařova konceptu. Ten pak koule umísťoval i v krajině, kde propojil náhodu s exaktní formou. V závěru šedesátých let dospěl k Demonstracím v prostoru, při nichž vyhazoval do výšky různé předměty (válce, špejle, …) a jejich ve vzduchu náhodně vzniklé soustavy fotografoval. Na tyto akce navázal v sérii objektů Mimo vymezené místo, v nichž fixoval do výšky vyhozené předměty tak, jak dopadly na podložku. V závěru sedmdesátých let na tyto objekty navázal v Modelech, v nichž pracoval s iluzí rozpadu. Některé z nich se blíží scénografickým návrhům. Zajímavé jsou i jeho koláže, nejprve ze závěru padesátých let a pak z období před polovinou sedmdesátých let, kdy se tímto způsobem rovněž vyrovnával s tématem Demonstrací v prostoru. Právě k nim se řadí tři kompozice ze sbírek Galerie Klatovy / Klenová, z nichž jedna se tentokrát stává dílem měsíce.
JM