Image -

připravujeme

ZDENA STROBACHOVÁ

Galerie U Bílého jednorožce v Klatovech
10. 6. 2017 – 13. 8. 2017, vernisáž 9. 6. 2017 od 18:00

Zdena Strobachová (1932 - 2005), designérka, sklářská výtvarnice a malířka, naplňuje hned několik topoi: manželství dvou silných uměleckých osobností, ženy umělkyně a zároveň ženy slavného muže. Na začátku úspěšná sklářka, která se podílela na legendární československé expozici Expo 58 v Bruselu 
a získala zde zlatou medaili. Po svatbě s Václavem Cíglerem a narození dětí se na dvacet pět let vzdává vlastní volné tvorby, vede úspěšnému architektu a skláři agendu a stará se o rodinu. Pouze příležitostně vytváří modely pro přehlídky Václavových šperků. V roce 1985 nastává zlom, nastřádaná energie z potřeby malovat se uvolní, Zdena se odstěhuje na venkov, gejzír tvorby vytryskne. Následuje dvacet let v osamění, kdy s veškerou vášní skládá své účty životu a umění. Malířský potenciál, který již v její sklářské tvorbě zahlédl profesor Josef Kaplický, rozvinula a naplnila vrchovatou měrou. Člověk, zvíře, rostlina, celý její svět, ten ze zahrady, z okolní přírody kolem Blatné i svět magického vlnění televizní obrazovky, která představovala po dlouhou dobu téměř výhradního společníka venkovských večerů, se ocitá jako zrcadlo její duše na velkorysých malbách.

IMAGE: Zdena Strobachova, Bez názvu
Zdena Strobachová, Bez názvu, akryl, papír



JAN KNAP
Zámek Klenová

18. 6. – 20. 8. 2017, vernisáž 17. 6. 2017 v 15:00

Jan Knap (1949) je mezi současnými umělci exotickým zjevením. Jeho obrazy, malované staromistrovskou technikou do posledního detailu, vycházejí z klasických kompozic a zpracovávají především jedno pro autora životně klíčové téma. Tím tématem je Ježíškovo dětství a mýlil by se překvapivě ten, kdo by Knapovy idylické výjevy ze zahrad a interiérů, plné andělského zpěvu a housliček, četl jako nadsázku. Knapova idyla totiž není jen o nekonečné harmonii. Při pohledu na chod svaté domácnosti, kde Panna žehlí, andělíčci pomáhají, dítě si hraje, se vluzuje otázka: co to za tím oknem ten Josef vlastně dělá? Klid je zdánlivý, drama vykoupení latentní. Vrstevnatost Knapových obrazů, symboly, které žijí svým vlastním životem, zářivá barevnost, to všechno upomíná na prerafaelitskou ideu o konci malířství, představovanou nástupem Raffaela Santiho, a o potřebě návratu malířství před něj do 15. století, kdy umělci ještě šlo o živou víru, a nikoli o uměleckost.

IMAGE: Jan Knap, Bez názvu
Jan Knap, Bez názvu, olej, plátno