Purkrabství hradu Klenová
Vernisáž: 14. 6. 2025 v 16:00
15. 6. – 17. 8. 2025
kurátorka: Jolana Havelková
Na výstavě s názvem Sytý, sýr, syrový autorka propojuje několik rovin tématu a médií – fotografií, fotogramů, akvarelů, objektů či videí. Prostřednictvím těchto forem záznamu zkoumá vztah mezi jídlem jako hmotou a materiálem, nesoucím důležitý aspekt potravy. Při své tvorbě například reflektuje stopy tvarů či struktur nejrůznějších potravin a výrobků. Na tyto práce lze s určitou nadsázkou nahlížet jako na archeologické otisky naší kultury, v níž je zakořeněná kolektivní paměť (československého) stravování.
Projekty Johany Střížkové často vycházejí ze všednosti, z pozorování nejrůznějších situací a z vlastní zkušenosti (autorka mnoho let fotografovala potravinářské produkty pro časopisy a reklamní kampaně). Výrobci potravin či zpracovatelé se často předhánějí, aby potraviny byly barevně a tvarově nejpřitažlivější, chuťově nejvýraznější, případně sázejí na jejich množství místo kvality. Jejich vizualita a objem je často důležitější než jejich výživová hodnota. Umění prezentace potravin zastává zásadní roli v jejich prodeji.
Autorka se již dříve v některých svých souborech věnovala tématu jídla a stále tuto oblast zájmu rozvíjí (Rychle stát, 2022; Totemy, 2018–2022). Ve své tvorbě tematizuje tradici stravování, jeho odlišnosti ve vnímání návyků v průběhu času s ohledem na sociální a životní podmínky či možnosti. Zajímá ji udržitelnost, schopnost uspokojit potřeby současnosti bez znevýhodnění budoucích generací. Charakter, příprava jídla a jeho konzumace totiž vypovídá o dané společnosti víc, než si dokážeme představit. Jde nejen o společenskou událost, zážitek či stravovací návyky. Dokáže lidi spojovat či naopak – a to nejen u společného stolu. V multikulturním prostředí se pak odlišné principy v přípravě a konzumaci jídla zásadně promítají do zavedeného způsobu života.
Johana Střížková ve své práci reaguje na výše zmíněná témata s jemným humorem. Například ve videu (Město těsto, 2022) přetékající hmota těsta skrze všechny otvory jakéhosi objektu poukazuje na konzum spojený se stravováním. Vzhledem k všudypřítomnosti (pečiva, těsta) na trhu rozvíjí detailnější úvahy, které soustředí do překvapivých forem. Její práce mají křehkou, často minimalistickou estetiku (fotografie kresby vodou na papír). A právě tento princip práce (vytříbenost formy a někdy také experiment) společně s obsahem a naléhavostí témat vede ke vzniku podnětných (něžně zábavných) děl.
CV:
Johana Střížková (1984) vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze (v ateliérech Miloše Šejna, Veroniky Bromové a Jiřího Příhody). Strávila semestrální stáž na Cooper Union School of Art v New Yorku a v roce 2013 absolvovala rezidenční program v rámci nadace FONCA v Mexico City. V roce 2016 byla nominována na Cenu Jindřicha Chalupeckého. Pracuje s různými médii, jako je fotografie, video, objekt, instalace, performance. Svou tvorbu představila zejména v českých nezávislých galeriích a institucích. Žije a pracuje v Praze.
www.johanastrizkova.cz
![]() |