Zbyněk Baladrán, Když John Wyatt sestavil svůj spřádací stroj...

DÍLO MĚSÍCE ZE SBÍREK GKK
ŘÍJEN 2018

  • Zbyněk Baladrán,  Když John Wyatt sestavil svůj spřádací stroj...
    Zbyněk Baladrán, Když John Wyatt sestavil svůj spřádací stroj...

INSTALACE, 64 ČERNOBÍLÝCH FOTOGRAFIÍ, ZÁVITOVÉ TYČE, KLIPSY, 250 X 250 CM

F 216

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 „Zajímá mě přítomnost a budoucnost, obojí příčně vychází z minulosti. Zajímá mě, co jsme, a bez pochopení toho, co jsme byli, to je velmi těžké. Ve svých pracích se snažím přinést určité návody, jak sledovat historii. Věřím, že umění má moc pohnout člověkem, jako samozřejmě i jiné věci, ale umění je na to zaměřeno primárně. Je to návod, jak se dívat na svět, který je možné sdílet…“

 

Zbyněk Baladrán patří k nejznámějším českým konceptuálním a multimediálním umělcům s mezinárodním přesahem.. Byl násobně nominován na Cenu Jindřicha Chalupeckého a v roce 2004 zastupoval Českou republiku na Manifestu v San Sebastianu.

Nejprve vystudoval teorii a dějiny umění na Karlově univerzitě a tento fundus je zřejmý během jeho pozdějších studií na pražské Akademii. Sleduje projevy individuální a kolektivní paměti ve vzájemných souvislostech. Jeho základními vyjadřovacími médii se staly fotografie a video, které často zapojuje do uměleckých děl, majících povahu někdy až kovandovsky banálního objektu. Jindy prcuje na principu koláže, nebo i také své práce řetězí a nechává tak vzniknout nový umělecký celek.

 

Když John Wyatt sestavil svůj spřádací stroj a zahájil tak průmyslovou revoluci 18. století, neupřesnil, že stroj měl pohánět osel. A přesto stroj spouštěl opravdu osel.

Název díla je převzat z Marxova Kapitálu, a lze jej číst jako karikaturu technologie „osvobozující“ člověka od zotročující práce.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ZBYNĚK BALADRÁN

16. 4. 1973 v Praze

vizuální umělec, kurátor, architekt výstav a spoluzakladatel galerie Tranzitdisplay

 

STUDIUM

1992-1997 Filosofická fakulta UK Praha, obor dějin umění

1997-2003 AVU Praha, ateliéry Jiřího Davida, Vladimíra Skrepla a Veroniky Bromové

 

CENY

2004,2005,2007,2008 Finalista Cena Jindřicha Chalupeckého

2014 Cena Osobnost roku za nejvýznamnější umělecký počin

2017 Laureát ceny pro umělce nad 35 let pro rok 2018

 

ZASTOUPENÍ

Národní galerie v Praze

Moravská galerie v Brně
Galerie hl. m. Prahy

Muzeum umění v Olomouci
Galerie Benedikta Rejta Louny
Západočeská galerie v Plzni
Galerie Klatovy/Klenová
Galerie výtvarného umění v Ostravě

a další