Otto Placht, Pralesní ráno, 1996 - 2001

Otto Placht, Pralesní ráno, 1996 - 2001
04.10.2016

DÍLO MĚSÍCE ZE SBÍREK GKK
ŘÍJEN 2016

OLEJ, PLÁTNO
80 x 125,5 cm
O 832
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
OTTO PLACHT
30. 10. 1962 v Praze
Žije v Praze a pravidelně na část roku dojíždí do Peru
 
STUDIA
1982–1988 AVU Praha
 
PEDAGOGICKÁ ČINNOST:
1990–1993 odborný asistent AVU Praha, ateliér monumentální tvorby
1993 Escuela de pintura amazonica USKO-AYAR, Pucallpa, Peru
1994, 1995 Miami Dade Comunity College, Miami, Florida, USA
2006–2009 hostující profesor, UNIA (Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía), Yarinacocha, Peru
 
ZASTOUPENÍ
Národní galerie v Praze, Praha
České muzeum výtvarných umění, Praha (Galerie Středočeského kraje GASK)
Galerie Klatovy / Klenová
Galerie Behémót, Praha
Galerie města Trutnova
Galerie Felixe Jeneweina města Kutné Hory
Wannieck Gallery, Brno
Miami MDCC Colection, Miami (Florida)
Soukromé sbírky
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
„Džungle mě pohltila mocí, proti které jsem byl bezbranný, byla to živelná energie, život, síla tvoření. Zajímal jsem se o původ ornamentu, kterým indiánky pokrývaly svá těla, který kreslily na látky, vyšívaly na sukně a zdobily keramiku. Pocítil jsem, co to je boj ?o přežití v raném stadiu vývoje společnosti, ocitl jsem se i ve světě magie, v říši kouzel, která sloužila nemocným. A začal jsem horečně malovat…
 
Malíř Otto Placht žil od roku1993 několik let v jihoamerické džungli u peruánských indiánů kmene Šipibó u města Pucalpa na horním toku řeky Ucayalí v indiánské vesnici San Francisco. Pozval jej sem šaman Pablo Amaringo, se kterým se prvně setkal během své výstavy v Miami, kde Amaringo vystavoval obrazy svých vizí. Placht se v pralese naučil se vyrábět barvy z kůry tropických stromů, na moskytiéry maloval své vize z džungle, učil kresbu a malbu na místní škole. Jeho tvorba je ovlivněna prostředím i působením amazonského pralesa, výtvarným projevem domorodých obyvatel džungle a - rituálním nápojem z rostliny Ayahuasca.
 
„Ráno po rituálu zaznamenám vize pastelem na papír. Když se na to později podívám, znovu ke mně promluví chvíle, kdy jsem to zažil.“
„Nejdůležitější na mých obrazech je určitý druh energie, který z nich vyzařuje. Není potřeba přesně dešifrovat, co na obraze je a řešit to intelektuálně. Vizualita je nástrojem pro vyjádření vnitřní energie. Ta energie je vázána na moji životní zkušenost s amazonským pralesem a s indiánskými kulturami, které tam žijí. Zobrazování slouží k tomu, aby energie mohla skrz obrazy prostupovat k divákovi. Jinak to nejde. Jinak by divák musel odjet do džungle a zažít to sám.“