Ivana Lomová, Život je dobrý, 2001

Ivana Lomová, Život je dobrý, 2001
02.08.2016

DÍLO MĚSÍCE ZE SBÍREK GKK
SRPEN 2016

OLEJ NA PLÁTNĚ

120 x 100 cm

O 834

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

IVANA LOMOVÁ

22. listopadu 1871 1959 v Praze

Ilustrátorka, grafička, malířka

 

STUDIA

1978 – 1983 Fakulta architektury ČVUT, Praha

 

SYMPOZIA A REZIDENCE

2001: 8. ročník výtvarného sympozia Dílna 01 v Mikulově.

2002: 9. ročník výtvarného symposia Dílna 02 v Mikulově (kurátorka).

2003: 10. Ročník výtvarného symposia Dílna 03 v Mikulově.

2005: Casa Zina Lia, Elba, Itálie

2006: International Visual Art Colony, Avsenik, Slovinsko

2007: Vermont studio center, U.S.A.

2008: International workshop Slovenia open to Art, Sinji Vrh, Slovinsko

2009: Cill Riallaig, Kerry, Irsko

2011Borgo Finocchietto,Toskánsko, Itálie

 

ZASTOUPENÍ

Galerie Klatovy / Klenová

Alšova Jihočeská galerie

Sbírka umění města Benešova

Sbírka současného moderního umění města Mikulova

Sorosovo centrum současného umění Praha

soukromé sbírky v ČR i v zahraničí

 

OCENĚNÍ

1996 Cena Středoevropské galerie a nakladatelství: Grafika roku 1994

2006 Nejkrásnější kniha (Ladislav Klíma: Slavná Nemesis, Aulos, Praha 2005)

           Art Colony Avsenik, Slovinsko

2010 Celeste Prize – finalist 2010 – mezinárodní cena současného umění

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ivana Lomová začínala jako kreslířka, leckdo si vzpomene na komiks Anča a Pepík, které přivedla k životu spolu se sestrou Lucií Lomovou. Postupně se od ilustrace vyvolnila a její volná kreslířská a grafická tvorba se odehrávala zprvu v duchu české grotesky. Grotesknost časem v jejím díle převažuje existenciálnější nota, významným tématem je paměť, vzpomínky, společenské a rodinné rituály, vztahy mezi blízkými lidmi, mezi mužem a ženou, a se vztahem či nevztahem, jeho absencí či nepotřebou související samota. Od kresby se dostala k malbě, kteroužto skutečnost sama reflektuje: „Připadám si konzervativní příšerně! V dnešním rychlém světě, kdy se všechno pořád mění, všichni spěchají a umělci fotí, točí videa a tvoří díla a instalace na jedno použití, performují, sami se manažerují a neustále někam běhají, já sedím doma na zadku a pomalu ? svojí zdlouhavou a pracnou "připitomněle-realistickou" metodou ? tahám štětcem po plátně. Zdá se to fakt nesmyslně zpátečnické. Ale když mne to prostě baví, já toužím vytvořit jakési "dílo", jakýsi "majstrštyk", ve kterém by "TO" všechno bylo a který by trval a nedal se vypnout nebo rozebrat. Připadá mi, že to má smysl, dokonce mi připadá, že to vlastně jde tak moc proti proudu a proti duchu doby, že je to takřka revoluční čin.“ /IL/

Olej na plátně Život je dobrý z roku 2001 má předchůdce ve stejnojmenném pastelu z roku 1986, a představuje jakousi esenci Lomové: Groteska i hlubší podtext, muži a ženy, společenství i samota, horizonty nebe, vlny modře moře, respektive bazénu jako výseče radosti a pohody. Realisticky vymalované figury, z nichž každá navenek postavená na odiv je pod zdánlivou povrchností nositelkou svého utajeného příběhu. Prázdniny v půli. A život je dobrý.