Beseda s režisérem Andrejem Krobem

k výročí úmrtí Václava Havla, doplněná promítáním dokumentu Fenomén Hrádeček aneb Duchové pod Břečtejnem.

Galerie U Bílého jednorožce v Klatovech
Pátek 14. prosince od 17 hodin

  • Beseda s režisérem Andrejem Krobem
    Beseda s režisérem Andrejem Krobem

NĚKOLIK VĚT K DOKUMENTU
FENOMEN HRÁDEČEK ANEB DUCHOVÉ POD BŘEČTEJNEM

Po druhé světové válce v kraji proběhla po odsunu Němců úplná výměna  obyvatelstva, srovnatelná s pobělohorskou dobou, a život tu začínal prakticky nanovo. Přesto i leckdo z nových přistěhovalců nakonec s místem definitivně srostl, a kde přece jen zůstaly stopy zkázy, tam  zase vítězí velebná věčnost přírodních dějů. Sto dvacet let stará  třešeň divoká ohromuje svou majestátností a trvalostí existence,  zatímco monogramy vyryté do kůry stromů jsou svědectvím patrně už  dávno zaniklých životů. Lidské usilování bere v běhu věků často za  své, jako ponorná říčka však po čase znovu přináší plody, jakkoli má  někdy hodně paradoxní podobu.V dokumentu, který se nevyhýbá ani inscenovaných prvkům, vypovídají  vedle historiků a ochránců přírody místní usedlíci a také režisér  filmu Andrej Krob, exprezident Václav Havel či herec Pavel Landovský.  S nimi vstupují na scénu hrádečkovské děje posledních čtyřiceti let.  Komunistický režim se po roce 1968 snažil Václava Havla na Hrádečku  izolovat, nutil například jeho sousedy k podpisům, kterými se  zavazovali, že se s nenáviděným disidentem nebudou stýkat. Přesto  právě v 70. a 80. letech kvetl na Havlově chalupě bohatý společenský  život. Dokazuje to nejen návštěvní kniha, kterou zavedl Havlův otec,  ale také fotografie z pravidelných zahradních slavností, které  pořádal Krob a na kterých se hrály “těžko stravitelné” Havlovy hry,  jak se o nich vyjadřuje farmář ze sousedství. Právě on, majitel  dvousethlavého stád krav a velkoobchodu s kávou, je jedním ze symbolů  vstupu kapitalismu na Hrádeček.Kromě věcného svědectví fotografií,  dobových videonahrávek z divadelních představení a historických  dokumentů pracuje film i s lehce insitní poetikou jednotlivých  výpovědí, která dotváří svéráznou auru místa.ČR, 2006, 70 minut (celovečerní, dokumentární)
Režie Andrej Krob, kamera Přemysl Fialka, hudba Sylvie Krobová.